Tehnoloģijas un zināšanas darbinieku iesaistei
Vai motivācijas vēstule mirst?
3 AUGUSTs, 2017

Pēdējā laikā profesionāļi, kuri uzņēmumiem atlasa darbiniekus, arvien skaļāk runā par to, ka motivācijas vēstules mirst. Ka uzņēmuma resursiem to izskatīšana ir lieks laika patēriņš. Ka tās ir pagalam garlaicīgas, formālas, vienveidīgas un pat kļūdainas. Personības attīstības kouču Katrīna Ošleja atbild uz jautājumu – vai tiešām motivācijas vēstule ir aizejoša parādība un vai pretendentiem nevajag tai tērēt laiku.

“No vienas puses es varētu piekrist, ka motivācijas vēstules mirst, jo cilvēki izturās pret tām formāli, un tajās pāris rindiņās, kas saucas motivācijas vēstule vai nu vēlreiz pārstāsta visu, ko uzrakstijuši CV, vai arī raksta tās garlaicīgas, vienveidīgas, neko neizsakoši formālas. Bieži vien pretendenti motivācijas vēstuli novienkaršo ar “copy-paste” no kāda iepriekšējā vakances konkursa, pat nepacenšoties izmainīt faktus – sūtot vēstules ar novecojušiem datiem, vai pat adresētu citam darba devējam.

Biznesa vidē motivācijas vēstulēm tiešām vairs netiek pievērsta tik liela uzmanība. It sevišķi tām amatu vakancēm, uz kurām pieteikumi nāk straumēm un, tad diemžēl, nemaz nav iespējams izlasīt visas motivācijas vēstules. Tomēr, kad ir izsijāti vērtīgākie un atbilstošākie CV, atlasītāji jau uzmanīgāk skatās uz tiem pretendetniem, kurus darba devējs ir gatavs aicināt uz pirmo interviju. Tieši tad motivācijas vēstulei var būt izšķiroša loma.

Teorētiski motivācijas vēstule ir lieliska ideja – aiz formālajiem CV tā dod iespēju kandidātiem kļūt personībām, izcelties citu starpā. Bet galvenais – darbinieku atlasītajiem saprast, kāpēc pretendents vēlas strādāt tieši šajā uzņēmumā, amatā. Pats nosaukums “motivācijas vēstule” jau sniedz norādi, uz kādu jautājumu pretendentam ir jāatbild šajā rakstu darbā – kāpēc tu gribi strādāt šajā nozarē, uzņēmumā un amatā. Ja pretendents ir pacenties padomāt vismaz vienā no pieminētajiem aspektiem un to uzkrakstījis personiski, tad tā ir jēgpilna motivācijas vēstule, kurai ir vērts tērēt laiku.

Tomēr nevajadzētu pārcensties ar pārlieku sevis slavināšanu vai norādīšanu, ka tieši tu (pretendents) varētu atrisināt uzņēmuma problēmas. Amerikā šobrīd māca rakstīt tā dēvētās pain letters , kurās pretendents ir veicis kaut nelielu izpēti par uzņēmumu un piedāvājas atrisināt kādu uzņēmuma sāpi. Mūsu kultūrā pretendeta piedāvājums atrisināt problēmas drīzāk izraisītu noraidošu attieksmi, jo darba devēji parasti domā – kā gan tāds pretendents augstprātīgi iedomājas, ka varētu pārzināt manas (uzņēmuma) sāpes, problēmas vai nodomus. Tā vietā pretendenti var norādīt, kā viņu prasmes un zināšanās varētu palīdzēt uzņēmumam vēl labāk darboties.

Te, piemērs, kā nevajadzētu rakstīt motivācijas vēstuli

“.. es patiešām mīlu pētījumus un esmu lieliska šajā ziņā. Esmu veikusi pētījumus universitatē, piedalījies zinātniskajos pētījumos kā profesora asistente. Es daudz lasu zinātnisko literatūru un mani kolēģi (studiju biedri) par mani saka, ka es protu alasīt svarīgāko. Ticu, ka tieši jūsu uzņēmumā savas prasmes un spējas vēl vairāk varēšu izkopt, tadējādi dodot ieguldījumu uzņēmuma attīstībā

un te lūk, piemērs, ko gribētu lasīt darba devējs

Esmu pārliecināta, ka manas pētnieka zināšanas un rakstītāja prasmes jūsu uzņēmuma atskaites klientiem spēs padarīt kaut mazliet efektīvākas un noderīgākas. Mana līdzšinējā pētniecības metožu pielietošanas un pētījumu aprakstīšanas prakse ļauj man ātri saskatīt svarīgāko. Es ticu, ka spēšu taupīt laiku jūsu klietiem, pasakot viņu biznesam tikai būtiskāko.”

Atceries – uzņēmumi taču nemaksā darbiniekiem par to, lai padarītu viņu dzīvi labāku, bet gan lai darbinieks spētu padarīt uzņēmuma dzīvi labāku!

Vēl varu ieteikt rakstīt uzņēmumiem savu pieteikumu arī tad, ja tas nav izsludinājis konkrētas vakances. Dari tā – noskati uzņēmumus, kas tevi uzrunā ar savām vērtībām, aizrauj ar savām kampaņām vai iepriecina ar produktiem vai pakalpojumiem. Pamatojot, kāpēc tieši šajā uzņēmumā tu gribētu strādāt, adresē savu pieteikumu cilvēkam, kuram šajā uzņēmumā tu uzticies. Mazos, ātri augošos un pamanāmos uzņēmumos, vari rakstīt arī konkrēti uzņēmuma īpašniekam. Taču atceries – tavam pieteikumam vienmēr ir jābūt pārdomātam un arī spilgtam. Esmu dzirdējusi stāstus, kā šādā veidā cilvēki ir ieguvuši darbus, par kuriem ir sapņojuši. Pat, ja arī tev neatbildēs kadu laiku, tavu pieteikumu noteikti saglabās uzņēmuma datu bāzē. Un ja uzņēmumam parādīsies neplānota vai steidzami aizpildāma vakance, vari būt droša, ja būsi piemērota amatam, tevi uzrunās vienu no pirmajiem.