Vienkāršs produktivitātes paaugstināšanas paņēmiens

Kalifornijas universitātes  The Center for worklife (ASV) nesen publiskoja pētījumu „Stable Scheduling increases productivity and sales” (stabili darba grafiki palielina produktivitāti un pārdošanas apjomus). Pētījums tika veikts mazumtirdzniecības nozarē, kur kā zināms ir biežas grafiku maiņas un nenoteiktība. Pretstatā plaši izplatītajam pieņēmumam, ka mazumtirdzniecības biznesā darbinieku grafiku nestabilitāte ir neizbēgama, šis pētījums pierāda, ka sniegt darbiniekiem lielāku stabilitāti ir ne tikai iespējams, bet tas var arī palielināt pārdošanas apjomus un darba ražīgumu, kā arī iegūt augstāku investīciju atdevi. 

Organizāciju procesu pētnieki pirms kāda laika (2012) bija noskaidrojuši, ka darbinieku darba grafiku pielāgošana pircēju pieplūdes stundām ir galvenais mazumtirdzniecības veikalu produktivitātes virzītājspēks. Darba grafiki veikalos tiek pielāgoti pircēju algas dienām, brīvdienām un citu faktoru izraisītiem cilvēku pieplūdumiem. Tā rezultātā veikali ir radījuši mainīgos grafikus, nodarbinot daudzus nepilnu slodžu darbiniekus. 

Cits pētījums ASV liecina, ka mazumtirdzniecībā tieši mazāk pieredzējušie darbinieki (26 – 32 gadus veci) biežāk piedzīvo neparedzētas izmaiņas viņu darba grafkos (48% laika plānojums ir mainīts); 50% darbinieku ziņoja, ka darba grafiki tiek mainīti nedēļu vai mazāk iepriekš, savukart 44 % respondentu bija saskārušies, ka viņu darba grafiks nemaz netiek ar viņiem iepriekš saskaņots. Tas darbiniekiem rezultējas nelielās algās, saraustītās dienās, stresā un neapmierinātībā. 

Veidojas paradokss – mazumtirdzniecības mārketings tērē simtus tūkstošus (miljonus ASV), lai ievilktu pircējus veikalos, kur viņus sagaida stresaini un neapmierināti pārdevēji. Meklējot iespējas uzlabot darbinieku dzīves kvalitāti un atrast peļnas iespējas mazumtirdzniecībā, ASV 2016. gadā tika veikts pētījums, iesaistot eksperimentā 28 veikalus (tādus kā GAP). 

Pētījumā iesaistītajiem veikaliem bija jāpabeidz un jāpublicē darba grafiki divas nedēļas pirms to stāšanas spēkā; un visiem veikaliem bija jāpārtrauc plānot pagaidu maiņas, kuras var atcelt tikai dažas stundas pirms to sākuma. Rezultāti bija pārsteidzoši.

Sniedzam ieskatu tikai dažos rezultātos:

  • Stabila grafiku plānošana šajos veikalos strauji palielināja vidējos pārdošanas rādītājus – pat par 7%, dramatisks pieaugums nozarei, kurā uzņēmumi smagi strādā, lai panāktu 1-2% pieaugumu.
  • Konsekventa plānošana arī ievērojami palielināja darba ražīgumu – par 5%. Šie veikali ieguva par 6,20 USD lielākus ienākumus uz vienu darbinieku stundā, nekā kontrolveikali.
  • Papildus tam,  pētījums atklāja vēl kādu interesantu detaļu – mainīgs pircēju pieplūdums veikalos nav vienīgais ienākumu nesatbilitātes avots. To ietekmē arī: neprecizitātes sūtījumu informācijā, pēdējā brīža izmaiņas akcijās un uzņēmuma “lielo priekšnieku” apmeklējumi.

Lai palielinātu darbinieku produktivitāti un iesaisti, viens no veidiem, kā sākt, ir noteikt praksi un politikas, kas darbiniekiem rada noteiktību. Piemēram, sāciet ar šo:

  • Veiciet “nenoteiktības izraisītāju” uzskaiti.
  • Apziniet, kādus rādītājus jūs varat mainīt?
  • Un kuros jūs varat sākt izmēģinājumus?
  • Kā jūs varat izmērīt izmaiņu ietekmi?

Visu pētījumu lasiet:

https://worklifelaw.org/publications/Stable-Scheduling-Study-Report.pdf